De BMA Porsche van Deveza en Tezenas du Montcel op 1" van de zege!tiende scratch, zonder echt aan te vallen. Daardoor liepen we 39 seconden in op Vaison, op dat moment tweede. Omdat ik de laatste proef van 30 km over brede en mooie wegen wel kon waarderen, vertelde ik Vaison dat hij best een tandje bij zou steken, want dat ik nog iets zou proberen... Na 10 km zagen we de Mazda van Philippe Gache, de leider, langs de kant van de weg staan. Kortsluiting onder de helm... Mijn copiloot riep: go! Op de rest van de proef hebben we zwaar aangevallen, net zoals in het Frans kampioenschap. We vlogen tot aan de flying finish en we haalden het maximum uit de BMA Porsche! We moesten 1'18" goed maken op één proef en we pakten... 1'17" terug! Maar, van teleurstelling is geen sprake. We mikten op de top 10 bij ons debuut in deze discipline, maar we kwamen heel dicht bij de overwinning! Wat een mooie rally, wat een prachtige auto en wat een plezier! »
De uitzonderlijke prestatie van Deveza en Tezenas du Montcel was enigszins een troost voor de vorige winnaar van de Historic Rally van Marokko, Bernard Munster, die na een vlucht met zijn nieuwe Porsche 911 moest opgeven. « Wat Alain en Guy hebben gerealiseerd bij hun debuut in Afrika is gewoon fantastisch, analyseert Bernard. Het bewijst nog maar eens dat onze auto's heel competitief zijn in dit soort wedstrijden. Samen met Johan Gitsels had ik minder geluk. Door problemen met de ontsteking verloren we meteen 9 minuten. Op de tweede proef dachten we dat we verkeerd gereden waren. We keerden terug, waarna we weer op het juiste traject kwamen door een andere deelnemer te volgen. In een lange rechtse lieten we ons verrassen op een top, die we veel te snel namen. De wagen ging over de kop en het avontuur was veel vroeger afgelopen dan gepland ! »
Bernard Munster kon zich vanaf dat moment concentreren op zijn rol als team-manager. De teambaas onderlijnt de prestaties van de auto's ingezet door BMA, technisch bijgestaan door Lionel Hansen en door het sympathieke kleine team M-Race Tech, gerund door Jean-Yves Maelfait en Vicky Vandewalle. BMA heeft al enkele jaren een succesvolle joint-venture met dit team...
« De ex-de Mevius 911, twee keer winnaar in Marokko, werd bestuurd door Patrick Borne, een Fransman die in Marokko woont en die voor de eerste keer met een Porsche reed, met de Belg Filip Deplancke als copiloot. Ze verloren een beetje tijd door een probleem met de ontsteking en een gebroken gaskabel. Maar, ze stonden voortdurend in de top 10 en reden heel mooie tijden, vervolgt Bernard. Ze sloten de wedstrijd af met een prima resultaat. De Fransman Kicq, genavigeerd door mijn vrouw Andrée Hansen, eindigde na een regelmatige wedstrijd op de 13de plaats. Die auto zien we trouwens in november terug in de East African Safari Classic, maar dan met Alain de Mevius, de neef van Grégoire, aan het stuur. André Lausberg en Eric Gressens reden ook sterke tijden, maar zij maakten een inschattingsfout op de laatste proef, waardoor de Porsche 911 over de kop vloog. Jammer... »
Net zoals in de Legend Boucles de Spa, strandde BMA op een zucht van de overwinning in de Historic Rally van Marokko, wat bewijst dat de wagens van BMA erg competitief zijn in historic rally's. Opdracht volbracht, eens te meer. Alain Deveza zien we trouwens zeker terug in de toekomst in dit soort wedstrijden. Ongetwijfeld in de kleuren van BMA...